10 gode råd i Tyskland

By admin | Ikke kategoriseret

Aug 15

Eksportrådets 10 gode råd til at få succes med eksport til Tyskland:

  • Tal tysk, bitte! Indled altid en samtale på tysk og vær forberedt på at afholde møder på tysk. Mange tyskere taler og forstår engelsk, men forventningen er, at man forsøger sig på tysk.
  • Overhold tiden. Den tyske grundighed tilsiger, at møder starter til tiden. Punktlighed forventes.
  • Opbyg relationer. Tyskerne forventer, at en forretningspartner er klar til at investere tid og ressourcer i et samarbejde. Afsæt tid til at opbygge en relation med kunden og udvis ikke utålmodighed.
  • Husk formaliteterne. Tiltal altid en tysker med De og ikke du. Benyt ‘hr’ og ‘fru’ i tiltale samt vedkommendes efternavn. Og husk også at nævne titler som ‘professor’, ‘doktor’ og lignende. Påklædningen er for mænds vedkommende jakkesæt og slips, for kvindernes spadseredragt eller nederdel.
  • Vær forberedt – for det er tyskerne. En tysker møder ikke uforberedt op til et møde. Så vær sikker på, du møder den tyske part på lige fod. Vær velforberedt til fingerspidserne!
  • Kend egen begrænsning. Det tyske marked rummer godt 80 millioner forbrugere, og det er derfor ofte en god ide at begynde med at eksportere til en enkelt delstat eller region. Herefter kan man lade indsatsen sprede sig.
  • Forbered dig på høje dokumentationskrav. Der er høje krav til dokumentation, godkendelser, normer og specifikationer.
  • Tyskland er et føderalt land med 16 delstater. For nogle brancher betyder det, at der kan være variation i specifikationskrav fra delstat til delstat, mens andre brancher ikke oplever forskelle.
  • Materiale og hjemmeside på tysk. Sørg altid for at have materiale og hjemmeside udfærdiget på tysk. Det opfattes fra tysk side som useriøst, hvis præsentationsmateriale med videre fremlægges på engelsk.
  • Tyskland er et stort land, og der er udpræget forskel i smag, forbrugsmønster, levevilkår og økonomi afhængigt af, hvor i landet man befinder sig.

Kilde: Eksportrådet/Food Supply

About the Author

>